Home » Działania w projekcie » SZOK – BIOLOGIA

SZOK – BIOLOGIA

DSC07414Celem zajęć rozwijających z biologii było rozszerzenie wiedzy biologicznej poprzez praktyczne zajęcia ćwiczeniowe i doświadczalne, doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań typu maturalnego oraz kontynuowanie współpracy z Pomorskim Uniwersytetem Medycznym w Szczecinie.

Uczniowie uczeni byli samodzielnego myślenia, wyciągania wniosków, analizowania. Spędzili dużo czasu na doświadczeniach w profesjonalnie wyposażonych laboratoriach.                 Samodzielnie planowali, przeprowadzali i analizowali wyniki szeregu doświadczeń w warunkach szkolnych. Teorię popierali praktyką. Uczyli się korzystania z różnych źródeł informacji. Doskonalili mikroskopowanie i tworzenie preparatów. Stawiali problemy badawcze i je kreatywnie rozwiązywali. Doskonalili hipotezę, obserwację i wnioskowanie. Wykonali szereg doświadczeń biologicznych na poparcie teorii. Kurze łapki służyły im do poznania działania ścięgien i wiązadeł. Anatomii uczyli się na przykładzie narządów świńskich, łudząco przypominających narządy ludzkie. Te z kolei poznali w prosektorium Zakładu Anatomii Prawidłowej Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie. Zgłębiali tam tajniki budowy układów: pokarmowego, oddechowego, kostnego, krwionośnego i rozrodczego. Zajrzeli do środka ludzkiej głowy, klatki piersiowej i powłok brzusznych. Obejrzeli niemal każdą kość naszego ciała, nawet tę najmniejszą, znajdującą się w ludzkim uchu – strzemiączko. Lecz chyba na wszystkich największe wrażenie zrobił widok ludzkich płodów, którym mogli się przyjrzeć z bliska. Ujrzenie „małej wersji człowieka” było szokiem dla wszystkich. Byli dzielni i wytrwali do końca, nawet wtedy, gdy zapach formaliny dosłownie „wyciskał z nich łzy”.

Wszyscy uczniowie realizujący projekt przystąpili w maju do matury z biologii na poziomie rozszerzonym. Średni wynik grupy projektowej wyniósł 69,83%, gdzie średni wynik w województwie był rzędu 38,87 (dane ze strony OKE Poznań). Średnia kraju              z biologii wyniosła 43 a w okręgu 39,18 %. Wyniki uzyskane przez uczniów świadczą o skuteczności zajęć projektowych. Każda z osób wypracowała na egzaminie maturalnym wyniki wyższe niż średnie wojewódzkie, okręgowe a nawet ogólnopolskie. Analiza poszczególnych zadań potwierdziła opanowanie kompetencji kluczowych na poziomie wyższym niż średni. Uczniowie radzą sobie z wykorzystaniem wiedzy w praktyce, planowaniem doświadczeń i analizą tekstów źródłowych.

Emilia Grabowska-Grządziel